Tammikuu on jo ovella!

//Tammikuu on jo ovella!

Tammikuu on jo ovella!

Kevyempänä Uutta Vuotta kohti

Lomat on lusittu ja arki on alkannut. Se tietää ruokavalion muutosta taas joulupainotteisesta kasvispainoitteisempaan ja terveellisempään suuntaan. Tämä oli ensimmäinen joulu aikuisiällä, kun an ahmimut ruokaa ähkyyn asti. Söin kaikki ateriat jouluna hitaasti ja valikoiden. Kaikki sokeriherkut, kuten piparit, tortut ja suklaat jätin kokonaan syömättä. Näin takasin sen, ettei turhia kaloreita tule herkuista, jotka saavat olon jo muutenkin turpoamaan. Nautin laatikoista, kalasta, mädistä, rosollista ja kinkusta. Tein myös kotitekoisen sienisalaatin! Liikunta ei myöskään unohtunut, vaikka salille en päässyt. Kotitreenit on olleet joulun pelastus!

Tammikuun suunnitelmia & @letic

Salille ajattelin suunnata 3 kertaa viikossa, ja jos joku kerta ei onnistu aikataulujen suhteen niin kotireenit hoitaa tuurauksen mainiosti. Kotoa löytyy iso jumppapallo, kuntopyörä, keppi, 2 x 7,5kg käsipainot sekä 2kpl kahvakuulaa 4 ja 8 kg. Näillä pystyy hoitamaan koko kroppaa salittomana päivänä. Mutta nyt on kova hinku päästä tekemään tulosta, ja saada todellakin se unelma vartalo! Liikuntaja kamppailukeskus @leticissä on kyllä upeat tilat ja avarat salit. Myös salien ja pukuhuoneiden puhtaus on ihan omaa luokkaansa! Jos joku blogia lukeva haluaa tutustua @leticiin niin voin ilomielin esitellä paikkoja ja laitteita. Minusta saa aivan takuuvarmasti mukavan salikaverin! Pistäkää viestiä facebookin kautta!

Ruokavalion suhteen pysyn erittäin kasvis- ja proteiinipainotteisessa versiossa, unohtamatta hyviä rasvoja. Kotoa löytyy kookosöljyä sekä oliiviöljyä. Pakastin turpoaa kukka- ja parsakaalia! Jääkaapista löytyy kaikki salaattiaineet, tonnikalaa, herkkusieniä ja sipulia. Kanaa löytyy eri muodoissa, suosin itse marinoimatonta, sillä omat marinadit on paljon parempia! Kuivakaapissa on kaurahiutaleita ja vehnäleseitä, joista teen puuron mehukeiton kera. Puhdistamon tuotteista löytyy: Riisiproteiinijauheet, MCT-öljy, toco, maca, spiruliina, chian siemenet, raakasuklaa yms. Laittelen näistä ihania smoothieohjeita videon kera pikapuoliin! Löydät fanisivuni Facebookista nimellä: Sini’s inner fitness devil

Uusi olo – Uusi  Sini

Sitten yhteen tärkeimpään aiheeseen, nimittäin uuteen oloon, joka on ihan uskomaton entiseen sohvaperuna Siniin verrattuna! Mitä se ruokavalio sitten tekee? Kun poistaa kaiken turhan sokerin ja jauhon ruokavaliosta niin kaikki turvotus lähtee kuin itsekseen! Tätä voi verrata siihen oloon, kun on juuri syönyt. Ei tee mieli lähteä lenkille, kun vatsa on täysi, eikö? Mutta kun ruokavalio on superterveellinen ja ateriarytmit kunnossa niin vatsa ei ole ähkyssä missään vaiheessa ja jopa ruuan jälkeen voi lähteä lenkille! Vatsanseudun kaasulaitos on hiljaa, suoli toimii kolme kertaa nopeammin kuin ennen ja olo on vetreä!

Ruokavaliolla on suuri merkitys kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa, mutta liikuntaa ei kannata unohtaa. Liikunta näet antaa lisää voimaa ja jaksamista. Kun kuntoilee edes vähän, pysyy paljon paremmassa fyysisessä jaksamisessa aamusta iltaan. Minulla on ainakin jäänyt se jatkuva huilaaminen ja sohvalla löhöily pois! Kun keho voi hyvin se on aktiivinen ihan omasta tahdostaan. Ei sitä tarvitse itseään mihinkään pakottaa – keho alkaa kuin itsestään tekemään asioita. Yksi hauska esimerkki on se, että jos on pakko olla paikallaan niin minä en voi enää maata tai löhötä! On pakko istua selkä suorassa tai risti-istunnassa. Ihan kummaa! Ennen vain lösähdin sohvalle enkä siitä hevillä noussut, passuutin muita hakemaan minulle jotain keittiöstä kun en jaksanut itse nousta. Nykyään saatan hypähdellä ilmaan, tehdä pieniä pyrähdyksiä, alkaa siivoomaan aivan yhtäkkiä! Tämä kaikki on seurausta siitä, että keho on alkanut aktivoitua ja haluaa pitää yllä fyysistä toimintaa! Eli summasummarum – jos olet väsynyt, haluton, masentunut etkä saa mitään aikaiseksi niin muuta ruokavaliota ja lisää aktiviteettia – huomaat pian että kaikki muuttuu olemuksessasi. Tämähän ei ole ydinfysiikkaa, vain silkkaa logiikkaa.

Ammattilainen avuksi

Jos tuntuu, ettet saa yksin ruokavaliota kuntoon, eikä liikunnan lisääminen oikein onnistu, niin facebook-sivuillani saat vinkkejä ja tukea. Itsehän pestasin JS Worldin avuksi, kun ei oma motivaatio riittänyt edes aloitukseen. Olin todella syvän itseinhon vallassa ja luulen, että tilanne olisi vain pahentunut. Yksi ikävämpiä merkkejä omasta jaksamattomuudesta oli se, etten jaksanut enää leikkiä ja touhuta lasteni kanssa. Tähän pitäisi jokaisen äidin tai isän herätä. Omien lastesi lapsuus on Sinun arkesi heidän kanssaan. On aika surullista jos äiti ei jaksa tehdä mitään muuta kuin velvollisuutensa perhetään kohtaan. Tässä kohtaa mikään ei tunnu yhtä lohdulliselta ajatukselta kuin se, että jaksaisi touhuta, pelata ja leikkiä lastensa kanssa, kun he ovat vielä pieniä. Tämä herätti lopulta minutkin. Perheen sujuva arki ja onni ovat pienistä asioista kiinni ja omaan jaksamiseen kannattaa aina panostaa – siitä nauttivat kaikki perheen jäsenet, myös puolisosi! 😉

Ammattilaisen tuki elämäntapamuutoksen alussa on kultaakin kalliimpi. Siitä saa uskon, motivaation ja piiskaajan samassa paketissa! Kaikki hoituu, kunhan vaan uskot itseesi ja teet sitä mitä sinulle sanotaan. Yksinkertaista! Vaa’astakin voi saada kaverin, kun kaikki ainekset on kunnossa! Peilikuva alkaa hymyilyttää ja uusi elämä alkaa. Valmentajana Janne on kyllä paras kaikista. Huumoria on aina, mutta se ei tarkoita lintsausta treeneistä. Jannen persoona on vaan niin rehevä ja hauska, että odotan aina innolla treenejä! Ei sen treenauksen tarvitse olla mitään haudanvakavaa irvistelyä, toki näitäkin hetkiä on jokaisella kerralla, mutta yleishenki on aina yhtä hymyä! Jannen ote takaa aina maksimaalisen suorituksen ja sitenhän niitä tuloksia alkaa tulla! Ei kannata siis aliarvioida oman valmentajan roolia.

Huomenna alkaa tammikuu ja se on vuoden paras hetki aloittaa uusi suunta elämässä! Nyt kaikki innolla treenaamaan ja muokkamaan elämäntapojaan! Tähän jää todella koukkuun, sen lupaan! 🙂

2016-11-28T18:13:54+00:00By |

About the Author: